Waarom is ketenmonitoring belangrijk voor jouw bedrijf?

Vrijwel ieder bedrijf gebruikt tegenwoordig één of meerdere applicaties die steeds vaker met meerdere bronnen verbonden zijn. Mochten er in of tussen deze bronnen fouten optreden en is goede documentatie voor deze applicaties niet aanwezig, dan wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ketenmonitoring kan hier een oplossing bieden.

“Bij een multi-tier-applicatie met bijvoorbeeld een web-server, een applicatie-server en een database, wordt dit interessant.” stelt Erik Hartman van TIEN IT. “Wat ik vaak zie is dat applicaties hun gegevens van tal van locaties halen. Als er dan een stukje data niet opgehaald kan worden, moet je lang zoeken voordat het probleem gevonden is.”

Probleem hierbij is vooral dat er vaak geen goede documentatie bestaat over welke applicatie met welke diensten verbonden is. En dat kan voor grote gevolgen zorgen, stelt Hartman. “In het ergste geval zelfs voor down-time.”

Een voorbeeld is een gebruiker die een formulier laadt in een applicatie, waarbij bepaalde velden al ingevuld moeten zijn. Blijkt er ergens een fout te zitten, dan wordt die informatie niet of onjuist geladen. Maar waar komt die informatie eigenlijk vandaan?

“Een gebruiker kan hierdoor mogelijk niet meer werken. En als een IT-manager niet weet waar de informatie vandaan moet komen, kan het zoeken hiernaar lang duren.” Hoelang, hangt af van hoe complex het systeem is. Hoe complexer, hoe langer het duurt.

Monitoring

Daarom is het niet alleen belangrijk om inzichtelijk te maken hoe de datastroom loopt en wat de technische verbindingen zijn, maar ook om deze te monitoren. Mocht er dan een probleem zijn, dan kan dat vrij snel gezien worden en door de IT-afdeling opgelost worden.

Maar ook preventieve waarschuwingen kunnen veel schelen. “Het kan gebeuren dat je CPU bijvoorbeeld snel volloopt. Bij 60 procent doet de applicatie het misschien nog goed, maar bij 70 procent mogelijk al niet meer”, aldus Hartman.

“Hiervoor zou je waarschuwingen kunnen instellen, bijvoorbeeld bij 50 procent. Dan kun je ingrijpen voordat zich een daadwerkelijk probleem voordoet en kun je down-time en klachten van werknemers voorkomen.”

Opzetten

Veel van dit soort inzichten en monitoring worden al opgezet als de app ontworpen en ontwikkeld wordt. Maar dat is lang niet altijd het geval, merkt Hartman. In dat geval zal een bedrijf dus achteraf nog inzichtelijk moeten maken hoe de stromen en verbindingen lopen.

“Daarbij wil je één voor één alle apps bekijken. Wat doet de app, welke informatie is er nodig en waar komt die informatie vandaan? Door alles af te gaan, kun je dit inzichtelijk maken.” Maar dat is wel een klus. “Als een bedrijf echt complex is, kan dit zelfs een aparte tak van sport zijn”, aldus Hartman.

TIEN IT kan echter hulp bieden. “Wij hebben ontzettend veel technische kennis in huis en kunnen hier zeker input voor bieden”, aldus Hartman. Wil je meer weten? Nodig ons dan eens uit voor een kop koffie!